Inga klara besked om Inferno

KATRINEHOLM | I publiken | Kultur | Information om Inferno och Lokstallarna | Kulturhuset Ängeln | 22 april 2010
Medverkande: Roger Andersson (projektledare Katrineholms Logistikcentrum), P-O Millberg (kulturchef), Truls Olin (kultursekreterare), Marcus Asplund (Räddningstjänsten) m fl

En informationskväll om vad som ska hända med verksamheten i Inferno-huset och vad som är tänkt för Lokstallarna. Det var vad jag hade väntat mig när jag begav mig till Ängeln. Men när jag gick därifrån hade jag fått med mig två helt andra budskap:
1. Titta vilket fint Logistikcentrum vi håller på att bygga.
2. Det är farligt att klättra på godstågens vagnar.

Kvällen inleddes med att Logistikcentrums projektledare Roger Andersson berättade om planerna på att bygga ut detta område och sedan bygga ut det ännu mer. Sedan berättade han lite till om det. Och sedan berättade han ännu lite mer om det.

Jag är ingen motståndare till Logistikcentrum. Det låter jättebra för Katrineholms del med företagsetableringar som leder till nya jobb. Men det är ju inte så att Katrineholm är den enda stad i Sverige som satsar stort på logistik. Till exempel har Hallsberg precis beslutat att bygga ut sitt gigantiska centrum ännu mer. Och där finns ju sannerligen mer muskler när det gäller tågtrafik än här. Men visst är det positivt om man lyckas få ökad trafik till Katrineholms Logistikcentrum. Fast kanske inte för Inferno-verksamheten.

Problemet är alltså att tåg som kommer till Logistikcentrum ibland blockerar den närmaste vägen från centrum ut till Inferno. För bilburna är det ingen fara då det går bra att åka runt området. Men många som håller till på Inferno är yngre och har inte bil eller ens körkort.

Självklart ska de inte behöva klättra över vagnarna på godstågen. Det är rent livsfarligt. Räddningstjänstens Marcus Asplund förklarade på ett redigt sätt att hans organisation förstås inte är emot Inferno-verksamheten, men var också tydlig med att om det händer en olycka kan Räddningstjänsten komma att stänga verksamheten direkt.

Han förklarade vidare att man från Räddningstjänstens sida inte gärna ser att Inferno-verksamheten blir kvar om Logistikcentrum byggs ut enligt visionerna och blir ett gigantiskt industriområde med tät tung trafik. Så på längre sikt verkar det som att Inferno inte kommer att kunna vara kvar. Men om nu Logistikcentrum blir så stort som dess projektledare drömmer om så dröjer det ändå ganska många år innan Inferno måste vara utrymt.

Vad som är viktigt just nu är förstås att snarast lösa situationen med vägen till Inferno. Och det är helt obegripligt att ingenting gjorts tidigare. Redan när beslutet om att bygga Logistikcentrum togs måste man ha varit medveten om att dessa problem skulle uppstå.

På informationsmötet verkade alla – kommunfolket, Räddningstjänsten och de berörda som håller till på Inferno – överens om att en bra och snabb lösning vore att sätta upp en bro av byggnadsställningstyp över järnvägsspåret till Inferno. Men något sådant beslut är ännu inte taget.

Och när frågan om tidsplan bollades över till lokalresursplanerare Gunnar Berglund mumlade han första gången något om efter sommaren. Senare väcktes frågan igen och då gled han undan den helt genom att säga att det nog kan vara svårt att få tag på en sådan bro. Efter att ha hört de inläggen är jag väldigt tveksam till om det verkligen finns ett intresse från kommunens sida att lösa problemet.

Sedan vandrade informationen vidare mot planerna för Lokstallarna där det tagits beslut om att först göra i ordning en del för "äldre ungdomar" som bland annat ska innehålla en scen som ersättning för Palladium, som ju stängdes efter att delar av taket rasat in. Tidpunkten för när den scenen ska vara färdig verkar dock också börja glida iväg. Kommunchef Mattias Jansson har tidigare sagt att scenen ska vara klar i juni, men på det som yppades den här kvällen lät det som att den knappast blir färdig i år. Därefter ska andra delar av stallarna göras om till fritidsgård och verksamhet för "yngre ungdomar".

Vad som ska inrymmas i resten av stallarna är ännu inte beslutat, men på de ritningar som visades fanns en anteckning om ett eventuellt järnvägsmuseum. Från publiken ställdes frågan om det inte gick att göra replokaler i lokstallarna så att musikverksamheten kunde vara samlad, men den frågan fick inget svar. Istället visades en plan på en skate-park som är tänkt att anläggas i anslutning till Lokstallarna. Jag har inte inblick i hur starkt skate-intresset är i Katrineholm. Men visst, det var en tjusig skiss.

Jag kan slå inte från mig känslan av att mycket av det som presenterades var monumentbyggande. Politiker och tjänstemän har en olycklig tendens att sätta satsningar på ny verksamhet och nya anläggningar som syns utåt före fungerande verksamhet som bedrivs bakom oansenliga väggar.

Inferno är en sådan fungerande verksamhet. Där finns replokaler, studio och scen och framför allt en stor grupp människor som är väldigt engagerade i musik. Där möts också generationer, vilket borde vara något som verkligen uppmuntras från kommunens sida. På Inferno finns alla grupper från de yngsta nybörjarna i rockskolan till de riktiga coverbandsveteranerna. Jag vet inte om kommunens företrädare riktigt har fattat att rockmusik inte enbart är en angelägenhet för unga längre. Det är något man sysslar med hela livet.

Om de har fattat hur livaktig verksamheten i Inferno-huset är så blir oförmågan att ta tag i de problem som Logistikcentrum gett upphov till ännu mer obegriplig. Då börjar man undra om det ens finns en vilja hos kommunen att ge stöd till den typen av verksamhet. Men varken kulturchef P-O Millberg eller kultursekreterare Truls Olin kom med särskilt mycket matnyttig information så den frågan hänger kvar i luften.

Lika lite som det presenterades en vettig lösning på hur gående ska kunna ta sig till Inferno när tågen kommer till Logistikcentrum, lika lite fick vi höra om hur och när Infernos verksamhet skulle kunna flyttas till någon annan lämplig lokal. Nej, den enda riktigt konkreta information som spreds denna informationskväll var:
1. Titta vilket fint Logistikcentrum vi håller på att bygga.
2. Det är farligt att klättra på godstågens vagnar.

Urban Århammar

Hem

© Hjälmarens Tidning 2010