Nikola flyttade Tybble torg
till värdshuset på Vinön

ÖREBRO | I publiken | Musik | Nikola Sarcevic & Fattiglapparna | Vinöns Värdshus | 5 augusti 2010

Nikola Sarcevic drog en betydligt yngre publik till Vinöns Värdshus än vanligt igår kväll, men också en lyssnande publik. Det bevisas av de många extranumren han och bandet lockades till att spela.

Han är ju ingen debutant direkt, Nikola Sarcevic. Åren med Millencolin har fört honom på många långa turnéer över stora delar av världen och som soloartist har han redan tre album bakom sig. Men på Vinön gäller lite andra regler än på fastlandet inom de flesta områden, även musik. Där var Nikola debutant när han uppträdde på värdshuset med sitt band Fattiglapparna igår kväll.

För arrangörerna var det nog ett experiment att boka Nikola Sarcevic. Ett lyckat sådant. För värdshuset var välfyllt, om än inte helt fullt, även den här kvällen. Publikens medelålder var dessutom betydligt yngre än vanligt. Det var också en lyssnande publik som uppskattade den avsevärda andel lågmälda sånger som Nikola & Fattiglapparna framförde. Uppskattningen var av allt att döma av tvåvägsvarianten. Nikola är visserligen lite outgrundlig – svårtolkad – på scen till sitt sätt, men han verkade trivas vilket de dubbla omgångarna extranummer om sammanlagt hela fem låtar också vittnar om.

På tal om att ha ett eget sätt på scenen, ett lustigt – och bejublat – mellanspel stod föremålet för en svensexa på värdshuset för när han fick möjlighet att komma upp och sjunga den gamla skotska folksången "My Bonnie" på sitt speciella vis.

Materialet som ingick i det ordinarie programmet var en blandning av alternativcountry-färgade singer/songwriter-låtar från de första engelskspråkiga Nikola Sarcevic-skivorna, som inledande "Married", "Nobody Without You", "Tybble Skyline" och de två avslutande extranumren "Lock Sport Krock" och "From Where I'm Standing", och låtar från årets skiva med svenska texter.

Nikola Sarcevic bor ju sedan länge i Göteborg, men att uppväxten och tiden som Örebro-pionjär satt djupa spår märks på många av sångerna på den skivan. Under kvällens tvådelade konsert framfördes såväl "Mitt Örebro" som "Hemstad" och "Upp På Tybble Torg", den sistnämnda för kvällen tillägnad en gammal dagisfröken.

Att göra skilsmässoplattor är ju sedan länge ett etablerat sätt att hantera trasslande förhållanden bland låtskrivare. Nikola Sarcevic verkar mer vara en kämpe som inte ger upp utan som vill ta sig förbi vardagens kriser. Det märks i visor som "Det Mesta Talar Nog För Att Vi Kommer Skiljas", "Kommunicera" och "Utan Dig".

Även dessa låtar som krävde mer koncentration från publiken funkade på värdshuset, trots att svensexan då och då brast ut i egna kortversioner av gamla schlagers som "Lyckliga Gatan". Men större delen av publiken lyssnade och experimentet att låta Nikola Sarcevic & Fattiglapparna spela på Vinön får som sagt anses vara mycket lyckat.

Till nästa år återstår det bara att hitta någon eller några fler kvinnliga artister som kan fungera på värdshuset så att programmet blir en aning mindre gubbigt. Det vet jag skulle glädja många fler än mig. Min personliga dröm är att få se systrarna Bondesson i Baskery uppträda på Vinön, men de är ju nästan alltid utomlands och turnerar så den drömmen kanske är ouppnåelig.

Urban Århammar

Hem

© Hjälmarens Tidning 2010